יום שני, 14 בספטמבר 2009

תיעוד מבנים

הוראה בסביבה מתוקשבת

תיעוד מבנים בעזרת האינטרנט
מגישים: איהאב ח'בייס
אורן בטאן

כחלק מלימודי אדריכלות אנו נדרשים ללמוד מבנים קיימים ולעמוד על יתרונותיהם וחסרונותיהם, דרך טובה ללמוד מבנה לעומקו היא בנית המבנה בדגם תלת-מימדי (חומרי או וירטואלי), בכדי לבנות מודל של מבנה יש ללמוד אותו לפרטו, להבין איך הוא עומד ומה הם הפרטים הייחודיים שלו, צורת העבודה בחומרים ממנו הוא נבנה ועיצוב המבנה.
איסוף המידע על מבנה והבנתו לעומק טומן בחובו ידע רב ומקנה לתלמיד הבנה בעיצוב, שיטות בניה, חומרים, קנה מידה, ארגונומיה ועוד.
בנוסף התלמיד מפתח עמדה ביקורתית כלפי המבנה וידע לזהות לבד מה "טוב" ומה "לא טוב" במבנה.
על חשיבות התיעוד וחשיבות הלימוד ממנו מסביר אלתרמן ("העיר החדשה 1948): www.nataliemessika.co.il .
השימוש באינטרנט מלוה את התלמיד לכל אורך התהליך, כיום ניתן למצוא מידע רב על כל מבנה ברשת, החל בהיסטורית המבנה, מי תכנן אותו ומתי, ושימושיו השונים, וחלה במידע קונקרטי מקצועי כגון תוכניות, חתכים, פרטי בנין ועוד: http://maps.google.com
בנוסף התלמיד משתף את עבודותיו ברשת עם תלמידים אחרים ובכך זוכה ל"ביקורות" מחברי קבוצתו ולחשיפה לעבודות חבריו, בכך לומד התלמיד לא רק מעבודתו שלו אלה גם מעבודות חבריו לקבוצה.
לבסוף, התלמיד יכול לשתף את עבודותיו הגמורות ברשת ועל-ידי כך לאפשר לגולשים בכל העולם להשתמש בעבודותיו, מה שמקנה חשיפה רבה לעבודות.
על חשיבות הלמידה באינטרנט ושטוף המידע:[ ]


תוכן עניינים:
1- איסוף מידע ע"י האינטרנט.
2- בניית המבנה ע"י ישום המידע.
3- שטוף הדגם עם המנחה והקבוצה וקבלת הנחיות באינטרנט.
4- סיום התיעוד ופרסום באתרים הרלוונטיים.

1- איסוף מידע.
מטרת השיעור-"לנצל את האינטרנט על-מנת לאסוף כמה שיותר מידע על מיבנה לתיעוד"
- התלמידים יבחרו מבנה ויאספו עליו כמה שיותר מידע בעזרת הרשת:
*היסטורית המבנה- מי תכנן, מתי נבנה, צורת הבניה, שימושי המבנה, נקודות ציון ומידע כללי.
*מיקום המבנה צורתו ומימדו- מיקום המבנה בעיר, הפנייתו לרוחות השמיים, צורת המבנה, מידות
המבנה, הקומפוזיציה של הצורות והפרופורציות.
*דרך האתר גוגל אפשר להוריד מידע על חזיתות וחומרים- צורת החזיתות והטקסטורה שלהן, מידות הפתחים ומיקומם על החזיתות, צורות הפתחים, חומרי הבניה וגימורם : http://maps.google.com.
*פרטים אופייניים- חלונות, דלתות, עמודים, מעקות, גגות, עיטורים ופרטים אחרים.
חברות בניה(קליל,נגב,אבן קיסר....) http://www.klil.co.il , http://www.caesarstone.co.il , http://www.negev-new.co.il
http://www.pratim.co.il/www,
-עריכת החומר והכנתו לתחילת עבודת- בנית תיק עבודה הכולל: סיכום היסטורית האתר, תצ"אות
ומפות של האתר, היטלים של החזיתות (תוכניות או עיבודים של תמונות בפוטושופ), מידע טכני,
מידות המבנה, תיעוד חזיתות ופרטים וכול מידע נוסף שיכול לעזור.
-שיתוף המידע בבלוג, דיון של הקבוצה והמנחה וקבלת הנחיות. (תיעוד מבנים באינטרנט-
http://www.blogger.com/home
-נושאים לדיון: -מהם מקורות החומרים? (מאיזה אתרים?)
-באיזה צורות עיבדו את החומרים והכינו אותם לעבודה?
-נקודות ציון מיוחדות?
-פרטים מעניינים?
-מה המשך עבודה?

2- בניית דגם גושי.
מטרת השיעור: "התלמיד יבנה דגם גושי של המבנה- יעמיד אותו בשטח וייתן לו את הגובה והפרופורציות הנכונות"- מומלץ לעבוד עם תוכנת sketchup : עזרה ב- sketchup להיכנס ל-http://sketchup.google.com/training/videos.html
-שימוש בתצ"אות ומפות ע"מ להעמיד את המבנה בשטח (שימוש בתוכנת sketch up ).
-שימוש במפות, תוכניות, תמונות ומידע טכני לתת למבנה נפח, גובה ופרופורציות:
http://maps.google.com
-שימוש בתוכניות, חתכים, תמונות ומידע טכני ליצירת גימורים לצורת המבנה:
http://maps.google.com
-שיתוף הדגם באתר warehouse 3d, בקולקציה שיתופית לקבוצה (הוראה בסביבה
מתוקשרתoren collection -)
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/search?q=oren&btnG=Search&styp=c- דיון על העבודות של הקבוצה בבלוג הקבוצתי (תיעוד מבנים באינטרנט-
http://www.blogger.com/home
-נושאים לדיון: -האם הדגמים עומדים נכון על השטח?
-האם צורת הדגמים נכונה?
-האם הפרופורציות והמידות נכונות?
-המשך עבודה?


3- חזיתות ופרטים.

מטרת השיעור- "התלמיד ילמד את הפרטים הכלליים והייחודיים של המבנה ויפתח את המודל עם אותם פרטים"
-התלמיד ילמד את פרטי המבנה- פרטים כלליים ופרטים ייחודיים של המבנה (חלונות, דלתות, עמודים, מרפסות, עיטורים וכו'..) וזאת ע"י תוכניות, מפות ותמונות.
-התלמיד יבנה את הפרטים בתלת מימד ( sketch up ).
-התלמיד ישתול את הפרטים במבנה, וימקם אותם לפי התוכניות, תמונות, חזיתות הנמצאות ברשותו.
-שיתוף הדגם באתר warehouse 3d, בקולקציה שיתופית לקבוצה (הוראה בסביבה
מתוקשרתoren collection -)
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/search?q=oren&btnG=Search&styp=c -דיון על העבודות של הקבוצה בבלוג הקבוצתי (תיעוד מבנים באינטרנט-
http://www.blogger.com/home
-נושאים לדיון: -איזה פרטים ייחודיים (one off) ואיזה סטנדרטים?
-מה ייחודי בחזיתות?
-איך למקם את הפרטים בצורה מדויקת על גבי החזיתות?
-היכן ניתן למצוא ברשת פרטים מוכנים או פרטים לדוגמא?
-המשך עבודה?


4- חומרים.

מטרת השיעור- "התלמיד ילמד את פלטת החומרים במבנה, יעצב אותם במחשב ויבנה אותם במודל"
-התלמיד יכין פלטה של החומרים במבנה.
-התלמיד יאסוף "דגימות" לטקסטורות של החומרים וזאת מהתמונות הנמצאות ברשותו, ויערוך
אותם בפוטושופ.
-הורדת הטקסטורות לsketch up וצביעת המודל.
-שיתוף הדגם באתר warehouse 3d, בקולקציה שיתופית לקבוצה (הוראה בסביבה
מתוקשרתoren collection -)
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/search?q=oren&btnG=Search&styp=c -דיון על העבודות של הקבוצה בבלוג הקבוצתי (תיעוד מבנים באינטרנט)
http://www.blogger.com/home
-נושאים לדיון: -באיזה חומרים משתמשים בקבוצה ומה ייחודם?
-מה הקנ"מ שצריך לתת לטקסטורות?
-מה הייחודיות של עבודה בכול חומר?


5- עריכה ופרסום
המטרה- שטוף העבודות הגמורות באינטרנט ופרסום העבודות הטובות בGoogle earth.
-תיקונים אחרונים למודל בעקבות הביקורות, ועריכת המידע הטכני.
-פרסום כלל עבודות הקבוצה בקולקציה פתוחה ב3d warehouse .
-שליחת פרויקטים נבחרים לGoogle earth ופרסומם באתר.




קריטריונים להערכה:
-כמות החומר שנאסף (דרך הרשת) על המבנה ועומק הידע שנידרש מכך.
-דיוק המודל הראשוני ,פרופורציות ומידות נכונות.
-רמת פירוט גבוהה.
-פרטים מדויקים.
-בחירת חומרים נכונים לבנין שעליו עובדים וקנ"מ של החומרים.
-שלמות הדגם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה